Call
of Duty 4: Modern Warfare |
Autor: jd Publikováno: 16.května 2007 |
|
Konec
rozborů a nepodložených dedukcí z každého snímku traileru, předplatitelé
Game Informeru právě vylovili ze schránek červnové číslo s desetistránkovým
odhalením Call of Duty 4: Modern Warfare. Vytoužené pokračování slavné
série, jejímiž trademarky jsou obrovské válečné konflikty a intenzivní
akce nabitá filmovou atmosférou, vstupuje do moderní éry! Rok starý
únik informací
se tedy nakonec ukázal být pravdivým. Vedle již avizované existence
hry na PC jsou ohlášeny i verze pro X360/PS3, všechny mířící na listopad
2007. Chcete-li o čtvrtém Call of Duty vědět kompletní informace a
prohlédnout si první oficiální obrázky, pak jste na správné adrese,
neboť nikde jinde je v tuto chvíli nenajdete.
• Dost bylo
druhé světové
Lidé z devadesátičlenného studia Infinity Ward (ex-MoH Allied Assault
tým) chtěli dát sbohem druhé světové válce a přesunout dějiště do
současnosti už po vydání prvního dílu Call of Duty. Jenže nenašli
pochopení u vydavatele Activision, který je tak trochu přinutil udělat
dvojku. Po jejím fenomenálním úspěchu před rokem a půl své přání,
jako třeba začlenit do hry helikoptéry, začali realizovat. Ryze konzolovým
CoD 3 tehdy byla souběžně pověřena firma Treyarch. Co si o tomhle
kroku asi myslí zakladatelé série, naznačuje aktuální jméno spouštěcího
souboru CoD3.exe pro Modern Warfare :)
Hodlají přitom všem dokázat, že akce na moderním bojišti se dá ztvárnit
úplně jinak, než jak to činí UbiSoft ve svých taktičtěji pojatých
titulech s nálepkou Toma Clancyho. Narozdíl od nich zůstane Call of
Duty 4 věrné stylu předešlých dílů, ale hratelnost už tentokrát nebude
omezena pouze na věci, co byly prakticky proveditelné v období druhé
světové války. Vývojáři si pochvalují, že moderní doba jim dává mnohem
větší tvůrčí svobodu a hráči větší volnost než ve WWII, kde by některé
věci nevyhnutelně patřily do oblasti sci-fi. Bitevním polem vlastně
bude celý prostor od zemského povrchu až po satelity na oběžné dráze.
Vražedný koncert rozehrají hned od první minuty vzájemně koordinované
výpady pěchoty, ozbrojených vehiklů a letectva, přesně jako to bývá
ve skutečnosti.
Nečekejte tedy pouhé rozšíření seznamu zbraní (o laserovou navigaci
na cíl, miny, automatický granátomet...) nebo přeskinování zhruba
těch samých vehiklů jen o 60 let dopředu, nýbrž spoustu nových způsobů
řešení situací. Svou roli také sehraje fakt, že v současnosti jsou
prostě vojáci nesrovnatelně lépe trénováni a vybaveni než kdysi. Jinak
probíhají přestřelky s MP5, než když držíte v ruce třeba BAR.
Oproti minulým dílům Call of Duty bude ve čtyřce mnohonásobně větší
šance na sestřelení něčeho ve vzduchu např. s řízenou střelou Stinger.
Prý je báječná podívaná, když z dvěstěmetrové vzdálenosti sejmete
vrtulník a pořád z něj ještě visí lana s držícími se nebohými vojáky,
kteří chtěli provést výsadek, ale jaksi to nestihli... A samozřejmě
jinou míru destrukce způsobíte z paluby létající bitevní lodi AC-130
Gunship než z .50 kulometu v džípu. Což de facto znamená, že se i
tady vyskytnou oblíbené "jezdící" mise v nějakém vehiklu.
Naopak tzv. "Battle Actions" aneb minihry s přetahovanou
o zbraň z CoD3 mají chybět, protože se moc neujaly.
Příběh Call of Duty 4 se bude točit kolem ruského ropného magnáta Zakhaeva, který zinscenuje převrat v nejmenovaném státě na Středním východě, kam jsou v reakci na to vysláni příslušníci amerických marińáků (konkrétně US Force Recon Marines). Ale ústřední padouch chce tímto pučem pouze zastínit svůj plán pro nabytí větší moci a vlivu ve své domovině. Hráč se v určitém bodě singleplayerové kampaně zřejmě vtělí i do kůže jiných elitních jednotek: britských SAS a ruských loajalistů, kteří bojují proti stejnému nepříteli. Vše budou provázet cutscény zásadně sledované v pohledu z vlastních očí, což ještě umocní prožitek.
Jeden z trojice šéfů Infinity Ward, Grant Collier, k volbě herního prostředí řekl: "Abychom se vyhnuli politické kontroverzi, rozhodli jsme se neumístit dění přímo do Iráku nebo Afghánistánu. Chceme nabourat zažitou představu části veřejnosti, že válčení v moderní době je pro armády západního světa hračkou a že před nimi protivník okamžitě vezme nohy na ramena." Naopak - v CoD4 budete čelit silnému a agresivnímu nepříteli, který disponuje stejnou, ne-li lepší výzbrojí, než Američané či NATO, kteří ho i kvůli tomu berou velice vážně. A to ještě zpočátku hry neví, že jedna z pozdějších misí se jmenuje ICBM (Mezikontinentální balistická střela) - zřejmě budeme svědky, resp. nést následky útoku jadernou zbraní. Vývojář tajemně naznačil, že by mohlo jít o něco na způsob závěru filmu Nejhorší obavy, kde hrdina pobíhal v prachem zaplněném prostředí po výbuchu atomovky.
• Příklad typické mise
Hratelnost CoD4 demonstroval na zdánlivě bezvýchodném stavu, kdy se tucet mariňáků ocitlo uvězněno v centru negativně naladěného arabského města. Jeho úzké ulice a vysoké domy s balkony skýtaly nespočet vhodných příležitostí k napadení, taková noční můra každého vojáka. Doprovodný tank M1 Abrams se navíc zasekl uprostřed náměstí, což se pro nepřítele stalo impulsem k zahájení útoku RPGčky či sniperkou ze všech stran. Zde se zužitkoval speciální výcvik pro bleskové vyhledání improvizovaného krytu (toho samého však mají být schopni i nepřátelé) a ubránění se několikanásobné přesile, než z vysílačky zazněla spásná hláška o nalezení Javelinu, zřejmě pozůstalého z nějakých dávných bojů...
Celou obrazovku následně zabral displej elektronického zaměřování, kterým stačilo zacílit na vozidlo s protileteckou obranou. Po jeho likvidaci (auta ve hře nejprve začnou hořet a teprve po delší době pod palbou explodují, nikoli okamžitě) už naštěstí nic nebránilo v přivolání záchrany v podobě těžce ozbrojených helikoptér. Ty mimochodem budou hrát v celém CoD4 velkou roli a často se v nich proletíte nízko nad městem.
• Zastávka
na glóbu
S jistotou zavítáte do pusté ruské stepi a pravděpodobně i do jiných
typů prostředí. V traileru jsme viděli loď za deštivé noci v severním
Atlantiku a dále se hovořilo ještě o tajné buňce v Londýně či ulicích
východní Evropy, ty ale zatím nebyly potvrzeny. Mezi misemi, jejichž
loadování nezabere déle než 10-15 vteřin, se nejprve oddálí pohled
na mapu zeměkoule a poté opět přiblíží do místa příští akce. To proto,
abyste pochopili docela komplexní příběh a jak spolu jednotlivé události
souvisí. Nebude to na škodu, jelikož někdy můžete ztratit přehled
kvůli flashbackovým misím zpátky do minulosti, v nichž budete hrát
za postavy, které vám právě dělají společnost v současnosti. Celkovou
snahou autorů je navodit v hráči pocit, že nikdy neví, co se mu může
přihodit příště.
Velikánský důraz bude kladen na fyziku a zničitelné prostředí, odvíjející
se od balistických vlastností střely, každého materiálu a jeho tloušťky.
Například můžete prostřelit slabší dveře, rozmetat chatrnější budovu
salvou z tanku nebo vymazat ze světa hnízdo otravného odstřelovače.
Na druhou stranu, autoři to nezahánějí do extrému a stanovili si přísnou
podmínku, že hra na X360 i PS3 musí permanentně běžet rychlostí 60
snímků za sekundu (PC verze se toto netýká vzhledem k tisícům možných
hardwarových konfigurací a souvisejících problémů). Někdo se sice
domnívá, že není valný rozdíl mezi 30 a 60 fps, ale pro autory je
to důležité, protože pak vše dle nich působí realističtějím dojmem.
Pokud by ve hře bylo něco výpočetně náročného, co by způsobilo občasný
pokles plynulosti, půjde to nekompromisně pryč. Toto možná vysvětluje,
proč grafika traileru některým fanouškům nevzala dech.
• Pozor
na prozrazení od cigarety
Každopádně interně vyvinutý engine v Infinity Ward údajně v některých
ohledech předčí opěvovaný Unreal Engine 3 a to je co říct. Post-processing
efekty dovolují vyladění nasvícení každé scény individálně, než je
výsledek perfektní. Cutscéna při přesunu vrtulníkem bude odlišně nasvícená,
než když se po chvíli objevíte už na zemi za běžného denního světla.
Toto bude mít vliv i přímo na hraní, neboť třeba za bouřky rozeznáte
nepřítele podle jeho siluety. Grafici si dali práci s ručně malovanou
oblohou (skybox). Co zůstane bez větší změny, jsou výbuchy, ale to
zase tolik nevadí vzhledem k jejich skvělému a dosud nepřekonanému
zpracování již v CoD2.
Okolní scany jsou důkazem, že modely postav nebo díry po kulkách vrhají
samy na sebe stíny, že hořící konec cigarety držené v ústech chlapíka
osvětluje jen menší část jeho tváře (=přímo součást enginu) a že se
nezapomnělo ani na depth-of-field efekty způsobující rozostření popředí
či pozadí scény. Vysoká tráva v ruské tundře se bude pohybovat do
větru (pořád v oněch 60fps) a schování se v ní konečně bude uplatnitelnou
taktikou. Redaktoři Game Informeru prý nedovedli najít nehybného vojáka
zalehlého v křoví ve speciálních maskáčích.
• Získáváme
zkušenosti online
Multiplayer nebude podporovat mohutně tlačenou službu Games for Windows
LIVE ani hraní napříč platformami. Autory to nezajímá: "Nepotřebujeme
takto shromáždit na jedno místo více hráčů, máme dost zájemců o MP
sami o sobě, vždyť CoD 2 byla svého času nejhranější hra přes Xbox
Live." Namísto toho zaujmou vychytávkami, mezi něž se řadí možnost
přivolat letecký útok (asi půjde jen v některých mapách/módech?) a
především systém získávání zkušeností (obdoba rankingu z Battlefieldu
2/Rainbow Six Vegas, k nimž však CoD4 nechce být hratelnostně připodobňováno).
Když se vám bude dařit, postupem času se vašemu profilu zpřístupní
lepší zbraně, přimontovatelné tlumiče, výbušnina C4 pro likvidaci
vozidel, šikovnější výbava atd. V síťové hře také přizpůsobíte k obrazu
svému uniformu, helmu nebo několik předpřipravených sad zbraní.
Dalším způsobem odměny za podávané výkony budou tzv. Perks, poskytující určité výhody v samotném boji, jako zvýšená přesnost střelby z některých zbraní. Koho by ani to neuspokojilo, vyžije se ve speciálních úkolech typu "zabijte deset lidí v řadě bez vašeho úmrtí", i když to nebyl zrovna nejlepší příklad - zajímavější bude třeba obdoba žonglování s auty ala Crackdown. Obě popisované věci nesouvisí s X360 Achievementy ani s PlayStation Home, nýbrž se zkušenostními body a odemklými věcmi. Poslední věcí, na níž se autoři u multiplayeru soustředí, je co nejsnadnější start hry s přáteli a aby se dala hrát nekonečně dlouho, čímž asi naráží na nedomyšlenou nutnost pořád restartovat klání v nějakém jiném titulu.
Call of Duty 4 by u nás mohl (resp. měl) být lokalizován formou titulků, pokud na to (dosud obvykle k překladům nevstřícní) Activision kývnou, což momentálně zůstává otázkou. Závěrem detailního povídání o jedné z nejočekávanějších her Vánoc dodejme stream novější přestříhané verze traileru. Ta má stejnou kostru jako ten původní z dubna, ale zhruba každý třetí záběr je odlišný (např. pád hořící helikoptéry) nebo je zabírán z trochu jiného úhlu na podobnou scénu:
Komentáře
Přehled komentářů
caw pokud se zajimate o CoD 1,2,3,4,5 koukněte na: www.pc-callofduty.wgz.cz
hňupe
(airbrone, 1. 8. 2007 13:05)
debile oni ale ve druhy světovy byli skopčáci a ne komouši
cod2
(radektomek, 1. 7. 2007 11:18)tak to ja budu porat hrat cod 2. cod 4 je na prd protoze je to ted a to ja nemam rad to ja radsi komouse :)
www.pc-callofduty.wgz.cz
(Mercurial//men, 26. 7. 2008 20:02)