Jdi na obsah Jdi na menu
 


 

Call of Duty 4: Modern Warfare

Autor: jd
Publikováno: 16.května 2007


Konec rozborů a nepodložených dedukcí z každého snímku traileru, předplatitelé Game Informeru právě vylovili ze schránek červnové číslo s desetistránkovým odhalením Call of Duty 4: Modern Warfare. Vytoužené pokračování slavné série, jejímiž trademarky jsou obrovské válečné konflikty a intenzivní akce nabitá filmovou atmosférou, vstupuje do moderní éry! Rok starý únik informací se tedy nakonec ukázal být pravdivým. Vedle již avizované existence hry na PC jsou ohlášeny i verze pro X360/PS3, všechny mířící na listopad 2007. Chcete-li o čtvrtém Call of Duty vědět kompletní informace a prohlédnout si první oficiální obrázky, pak jste na správné adrese, neboť nikde jinde je v tuto chvíli nenajdete.

Dost bylo druhé světové
Lidé z devadesátičlenného studia Infinity Ward (ex-MoH Allied Assault tým) chtěli dát sbohem druhé světové válce a přesunout dějiště do současnosti už po vydání prvního dílu Call of Duty. Jenže nenašli pochopení u vydavatele Activision, který je tak trochu přinutil udělat dvojku. Po jejím fenomenálním úspěchu před rokem a půl své přání, jako třeba začlenit do hry helikoptéry, začali realizovat. Ryze konzolovým CoD 3 tehdy byla souběžně pověřena firma Treyarch. Co si o tomhle kroku asi myslí zakladatelé série, naznačuje aktuální jméno spouštěcího souboru CoD3.exe pro Modern Warfare :)

 



 

Hodlají přitom všem dokázat, že akce na moderním bojišti se dá ztvárnit úplně jinak, než jak to činí UbiSoft ve svých taktičtěji pojatých titulech s nálepkou Toma Clancyho. Narozdíl od nich zůstane Call of Duty 4 věrné stylu předešlých dílů, ale hratelnost už tentokrát nebude omezena pouze na věci, co byly prakticky proveditelné v období druhé světové války. Vývojáři si pochvalují, že moderní doba jim dává mnohem větší tvůrčí svobodu a hráči větší volnost než ve WWII, kde by některé věci nevyhnutelně patřily do oblasti sci-fi. Bitevním polem vlastně bude celý prostor od zemského povrchu až po satelity na oběžné dráze. Vražedný koncert rozehrají hned od první minuty vzájemně koordinované výpady pěchoty, ozbrojených vehiklů a letectva, přesně jako to bývá ve skutečnosti.

Nečekejte tedy pouhé rozšíření seznamu zbraní (o laserovou navigaci na cíl, miny, automatický granátomet...) nebo přeskinování zhruba těch samých vehiklů jen o 60 let dopředu, nýbrž spoustu nových způsobů řešení situací. Svou roli také sehraje fakt, že v současnosti jsou prostě vojáci nesrovnatelně lépe trénováni a vybaveni než kdysi. Jinak probíhají přestřelky s MP5, než když držíte v ruce třeba BAR.

Oproti minulým dílům Call of Duty bude ve čtyřce mnohonásobně větší šance na sestřelení něčeho ve vzduchu např. s řízenou střelou Stinger. Prý je báječná podívaná, když z dvěstěmetrové vzdálenosti sejmete vrtulník a pořád z něj ještě visí lana s držícími se nebohými vojáky, kteří chtěli provést výsadek, ale jaksi to nestihli... A samozřejmě jinou míru destrukce způsobíte z paluby létající bitevní lodi AC-130 Gunship než z .50 kulometu v džípu. Což de facto znamená, že se i tady vyskytnou oblíbené "jezdící" mise v nějakém vehiklu. Naopak tzv. "Battle Actions" aneb minihry s přetahovanou o zbraň z CoD3 mají chybět, protože se moc neujaly.

 


 
Mariňákem na Středním východě
Příběh Call of Duty 4 se bude točit kolem ruského ropného magnáta Zakhaeva, který zinscenuje převrat v nejmenovaném státě na Středním východě, kam jsou v reakci na to vysláni příslušníci amerických marińáků (konkrétně US Force Recon Marines). Ale ústřední padouch chce tímto pučem pouze zastínit svůj plán pro nabytí větší moci a vlivu ve své domovině. Hráč se v určitém bodě singleplayerové kampaně zřejmě vtělí i do kůže jiných elitních jednotek: britských SAS a ruských loajalistů, kteří bojují proti stejnému nepříteli. Vše budou provázet cutscény zásadně sledované v pohledu z vlastních očí, což ještě umocní prožitek.

Jeden z trojice šéfů Infinity Ward, Grant Collier, k volbě herního prostředí řekl: "Abychom se vyhnuli politické kontroverzi, rozhodli jsme se neumístit dění přímo do Iráku nebo Afghánistánu. Chceme nabourat zažitou představu části veřejnosti, že válčení v moderní době je pro armády západního světa hračkou a že před nimi protivník okamžitě vezme nohy na ramena." Naopak - v CoD4 budete čelit silnému a agresivnímu nepříteli, který disponuje stejnou, ne-li lepší výzbrojí, než Američané či NATO, kteří ho i kvůli tomu berou velice vážně. A to ještě zpočátku hry neví, že jedna z pozdějších misí se jmenuje ICBM (Mezikontinentální balistická střela) - zřejmě budeme svědky, resp. nést následky útoku jadernou zbraní. Vývojář tajemně naznačil, že by mohlo jít o něco na způsob závěru filmu Nejhorší obavy, kde hrdina pobíhal v prachem zaplněném prostředí po výbuchu atomovky.

Příklad typické mise
Hratelnost CoD4 demonstroval na zdánlivě bezvýchodném stavu, kdy se tucet mariňáků ocitlo uvězněno v centru negativně naladěného arabského města. Jeho úzké ulice a vysoké domy s balkony skýtaly nespočet vhodných příležitostí k napadení, taková noční můra každého vojáka. Doprovodný tank M1 Abrams se navíc zasekl uprostřed náměstí, což se pro nepřítele stalo impulsem k zahájení útoku RPGčky či sniperkou ze všech stran. Zde se zužitkoval speciální výcvik pro bleskové vyhledání improvizovaného krytu (toho samého však mají být schopni i nepřátelé) a ubránění se několikanásobné přesile, než z vysílačky zazněla spásná hláška o nalezení Javelinu, zřejmě pozůstalého z nějakých dávných bojů...


Celou obrazovku následně zabral displej elektronického zaměřování, kterým stačilo zacílit na vozidlo s protileteckou obranou. Po jeho likvidaci (auta ve hře nejprve začnou hořet a teprve po delší době pod palbou explodují, nikoli okamžitě) už naštěstí nic nebránilo v přivolání záchrany v podobě těžce ozbrojených helikoptér. Ty mimochodem budou hrát v celém CoD4 velkou roli a často se v nich proletíte nízko nad městem.

 

Zastávka na glóbu
S jistotou zavítáte do pusté ruské stepi a pravděpodobně i do jiných typů prostředí. V traileru jsme viděli loď za deštivé noci v severním Atlantiku a dále se hovořilo ještě o tajné buňce v Londýně či ulicích východní Evropy, ty ale zatím nebyly potvrzeny. Mezi misemi, jejichž loadování nezabere déle než 10-15 vteřin, se nejprve oddálí pohled na mapu zeměkoule a poté opět přiblíží do místa příští akce. To proto, abyste pochopili docela komplexní příběh a jak spolu jednotlivé události souvisí. Nebude to na škodu, jelikož někdy můžete ztratit přehled kvůli flashbackovým misím zpátky do minulosti, v nichž budete hrát za postavy, které vám právě dělají společnost v současnosti. Celkovou snahou autorů je navodit v hráči pocit, že nikdy neví, co se mu může přihodit příště.

Velikánský důraz bude kladen na fyziku a zničitelné prostředí, odvíjející se od balistických vlastností střely, každého materiálu a jeho tloušťky. Například můžete prostřelit slabší dveře, rozmetat chatrnější budovu salvou z tanku nebo vymazat ze světa hnízdo otravného odstřelovače. Na druhou stranu, autoři to nezahánějí do extrému a stanovili si přísnou podmínku, že hra na X360 i PS3 musí permanentně běžet rychlostí 60 snímků za sekundu (PC verze se toto netýká vzhledem k tisícům možných hardwarových konfigurací a souvisejících problémů). Někdo se sice domnívá, že není valný rozdíl mezi 30 a 60 fps, ale pro autory je to důležité, protože pak vše dle nich působí realističtějím dojmem. Pokud by ve hře bylo něco výpočetně náročného, co by způsobilo občasný pokles plynulosti, půjde to nekompromisně pryč. Toto možná vysvětluje, proč grafika traileru některým fanouškům nevzala dech.



 

Pozor na prozrazení od cigarety
Každopádně interně vyvinutý engine v Infinity Ward údajně v některých ohledech předčí opěvovaný Unreal Engine 3 a to je co říct. Post-processing efekty dovolují vyladění nasvícení každé scény individálně, než je výsledek perfektní. Cutscéna při přesunu vrtulníkem bude odlišně nasvícená, než když se po chvíli objevíte už na zemi za běžného denního světla. Toto bude mít vliv i přímo na hraní, neboť třeba za bouřky rozeznáte nepřítele podle jeho siluety. Grafici si dali práci s ručně malovanou oblohou (skybox). Co zůstane bez větší změny, jsou výbuchy, ale to zase tolik nevadí vzhledem k jejich skvělému a dosud nepřekonanému zpracování již v CoD2.

Okolní scany jsou důkazem, že modely postav nebo díry po kulkách vrhají samy na sebe stíny, že hořící konec cigarety držené v ústech chlapíka osvětluje jen menší část jeho tváře (=přímo součást enginu) a že se nezapomnělo ani na depth-of-field efekty způsobující rozostření popředí či pozadí scény. Vysoká tráva v ruské tundře se bude pohybovat do větru (pořád v oněch 60fps) a schování se v ní konečně bude uplatnitelnou taktikou. Redaktoři Game Informeru prý nedovedli najít nehybného vojáka zalehlého v křoví ve speciálních maskáčích.

Získáváme zkušenosti online
Multiplayer nebude podporovat mohutně tlačenou službu Games for Windows LIVE ani hraní napříč platformami. Autory to nezajímá: "Nepotřebujeme takto shromáždit na jedno místo více hráčů, máme dost zájemců o MP sami o sobě, vždyť CoD 2 byla svého času nejhranější hra přes Xbox Live." Namísto toho zaujmou vychytávkami, mezi něž se řadí možnost přivolat letecký útok (asi půjde jen v některých mapách/módech?) a především systém získávání zkušeností (obdoba rankingu z Battlefieldu 2/Rainbow Six Vegas, k nimž však CoD4 nechce být hratelnostně připodobňováno). Když se vám bude dařit, postupem času se vašemu profilu zpřístupní lepší zbraně, přimontovatelné tlumiče, výbušnina C4 pro likvidaci vozidel, šikovnější výbava atd. V síťové hře také přizpůsobíte k obrazu svému uniformu, helmu nebo několik předpřipravených sad zbraní.




Dalším způsobem odměny za podávané výkony budou tzv. Perks, poskytující určité výhody v samotném boji, jako zvýšená přesnost střelby z některých zbraní. Koho by ani to neuspokojilo, vyžije se ve speciálních úkolech typu "zabijte deset lidí v řadě bez vašeho úmrtí", i když to nebyl zrovna nejlepší příklad - zajímavější bude třeba obdoba žonglování s auty ala Crackdown. Obě popisované věci nesouvisí s X360 Achievementy ani s PlayStation Home, nýbrž se zkušenostními body a odemklými věcmi. Poslední věcí, na níž se autoři u multiplayeru soustředí, je co nejsnadnější start hry s přáteli a aby se dala hrát nekonečně dlouho, čímž asi naráží na nedomyšlenou nutnost pořád restartovat klání v nějakém jiném titulu.

Call of Duty 4 by u nás mohl (resp. měl) být lokalizován formou titulků, pokud na to (dosud obvykle k překladům nevstřícní) Activision kývnou, což momentálně zůstává otázkou. Závěrem detailního povídání o jedné z nejočekávanějších her Vánoc dodejme stream novější přestříhané verze traileru. Ta má stejnou kostru jako ten původní z dubna, ale zhruba každý třetí záběr je odlišný (např. pád hořící helikoptéry) nebo je zabírán z trochu jiného úhlu na podobnou scénu:


 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

www.pc-callofduty.wgz.cz

(Mercurial//men, 26. 7. 2008 20:02)

caw pokud se zajimate o CoD 1,2,3,4,5 koukněte na: www.pc-callofduty.wgz.cz

hňupe

(airbrone, 1. 8. 2007 13:05)

debile oni ale ve druhy světovy byli skopčáci a ne komouši

cod2

(radektomek, 1. 7. 2007 11:18)

tak to ja budu porat hrat cod 2. cod 4 je na prd protoze je to ted a to ja nemam rad to ja radsi komouse :)