Clive
Barkers Jericho
Chcete se vrátit do dob starého Dooma v hororovém stylu? Nudí vás
lidští nepřátelé a dovedete použít mozek nejen jako červené barvivo na
zdi? Pokud je alespoň jedna vaše odpověď kladná, neměli byste si nechat
ujít dnešní
dojmy z vyzkoušení brzké FPS Clive Barker's Jericho.
Coby milovník hrůzy a tmavých zátiší jsem na lipské Games Convention
chtěl otestovat veřejné demo hororové FPS Clive Barker's Jericho.
Vedle samotného hororovo-mysteriózního nádechu hry mne ke stánku Codemasters
vedl ještě jeden tahák. Byl jím starší renderovaný trailer,
jenž velmi dobře naladil na tu správnou strašidelnou vlnu. Jakoby
zhypnotizovaný jsem se tedy prodíral stovkami šílených lidí v hale
číslo 4 a žhnoucíma očima jsem pohrozil každému, kdo mi chtěl zkřížit
cestu.
• Typický
hororový výjev
Clive Barkers Jericho se dalo vyzkoušet pouze na PS3, přičemž jsem
si mohl zahrát jak anglickou, tak německou verzi. První jmenovaná
mi samozřejmě byla bližší, a tak jsem se jal příslušného gamepadu,
seznámil se s ovládáním a snažil se v onom veletržním ruchu a nabitém
programu alespoň trochu na hru soustředit. Po zvolení restartu levelu
jsem se objevil spolu s tříčlenným týmem před vstupním portálem polorozbořeného
chrámu ve městě Al-Khali, přičemž nás neustále bičovaly provazce padající
vody.
Ihned po vstupu se přede mnou objevil typický hororový výjev. Kamenné schody, úzkostlivě poblikávající louče a především, na zemi ležel nějaký muž, přičemž na něm hodovala jedna z nestvůr. Mohl jsem ji sice oddělat granátem či jiným neméně vkusným způsobem, nicméně schválně jsem se přepnul na poručíka Abigail Blackovou. Ta totiž uměla ovládat kulku v letu, takže jsem si zabití bestie nadmíru užil. Probíhalo to tak, že při výstřelu došlo ke zpomalení času, načež jsem gamepadem korigoval směr letu projektilu. Škoda jen, že nešlo tímto způsobem zabít více nepřátel, kteří občas postávali v zákrytu.
Ovšem to se po mne již sápaly další nestvůry, tentokrát s noži místo
horních končetin. Byly docela mrštné a měly výdrž, takže jsem přepnul
na Franka Delgada. Tento svalnatý přes sto kilo vážící sympaťák s sebou
nosil poměrně mohutný rotačák, takže dokázal vyřešit mnohé problémy
velmi rychle a bez zbytečných "debat". Jeho zvláštností byla pyrokeneze,
díky níž nechával vzplanout své protivníky – v tmavých koutech tedy
monstra přeměňoval v pochodně. Avšak preferoval bych rychlejší užívání
zvláštních schopností, neboť mnohdy nebyl čas na nějaké šermování
rukama a zaříkávání. To ostatně vedlo k mnoha soubojům tělo na tělo,
při nichž bylo nutné protivníka nějakým chvatem odhodit a později
samozřejmě přošpikovat olovem.
• Svaly
vývojově nad mozkem?
Speciální mentální schopnosti hlavních aktérů se daly užít nejen v
soubojích, ale bylo nutné s nimi nakládat i takticky. Zde bych si
dovolil přirovnání např. k Lost Vikings, anebo z nových her k TMNT
či Lego Star Wars. Některé překážky totiž dokázala odstranit pouze
jediná postava, a to právě pomocí svých schopností. Přesvědčil jsem
se o tom v momentě, kdy celý můj tým bezradně postával před zavalenou
chodbou do další lokace. Řešením bylo přepnutí se na výše avizovaného
poručíka Abigail Blackovou, která ovládala telekinezi. Stačilo pár
mávnutí rukou a několikatunové šutry létaly vzduchem, jako by se jednalo
o papírové makety.
Třetím hratelným žoldákem byla seržantka Billie Churchová, která v jedné
ruce třímala pistoli a v druhé předem vytasenou katanu. Z veškerých
postav byla Billie jistě nejvíce exotická a pro mne díky kataně i
nejzajímavější. Zvláště souboje v její režii vypadaly velice živě.
Střelbou jsem vždy protivníka zpomalil, načež onou chladnou zbraní
stylově dorazil. Ani zde ovšem nebyl řezný nástroj samoúčelný, neboť
Billie dokázala po říznutí se do dlaně vyvolat jakousi krvavou levitující
výbušnou minu. Ta po styku s nepřáteli samozřejmě explodovala.
Clive Barker's Jericho - Shot in the Dark gameplay video
V plné verzi budete ovládat celkem sedm postav, což samo o sobě
hovoří o velkém počtu možných logických úkolů i jejich řešení. Představte
si např. situaci, v níž Frank zapálí nějaké objekty a Abigail je vrhá
po levitujících protivnících. Pokud chcete vědět více a neštítíte
se spoilerů, jistě prostudujte nedávno publikovanou newsku.
Spolu s popisem různých situací se v ní nachází odkazy na šest gameplay
videí.
• Pocit
sklíčenosti
Kooperace vojáků a jejich střídání bylo osvěžujícím prvkem a nabízelo
mi neustále nové možnosti, jak se uplatnit. To jsem samozřejmě považoval
za velmi pozitivní. Co mne však dosti zklamalo, byla atmosféra. Z traileru
přímo čišil strach. Cítil jsem, jak někdo dýchá za mým krkem a jak
mne někdo pozoruje. Nicméně u vlastního hraní tomu tak nebylo. Těžko
říct, nakolik to má na svědomí hluk GC za zády, ale zážitek byl víceméně
sterilní a nevyvolával ve mne hlubší emoce. Nepovedlo se to ani hodně
ulítle navrženým příšerám.
Po celou dobu hraní jsem však měl pocit fyzické sklíčenosti, poněvadž
veškeré lokace byly velmi titěrné a nedovolovaly větší rozestupy mých
kolegů. To především nahrávalo nestvůrám, neboť jsem je často nestíhal
kosit, a tak docházelo k velmi osobní konfrontaci. Jen jednou jsem
narazil na podivného raketometčíka, jenž se kryl za bednou a byl poměrně
těžko zasáhnutelný. Přístup k němu ztěžovali i bez přestání se valící
pěšáci, kteří mne dokázali na slušnou chvilku zaměstnat. Více ukázek
AI bohužel nebylo k vidění, poněvadž ostatní monstra nedisponovala
střelnými zbraněmi.
Nevím, na jakou obtížnost jsem Clive Barkers Jericho hrál, avšak prodírání
se levely mi občas připadalo až příliš snadné. Zvláště když jsem mohl
donekonečna oživovat veškeré padlé kolegy, a to bez jakéhokoli penále.
Uvidíme, třeba to bude později ošetřeno maximálním počtem úmrtí? Co
se týče PS3 ovládání, musel jsem se sice chvíli učit, ovšem rychle
mi to přešlo do krve. Čtveřicí na levé straně umístěných tlačítek
jsem pohodlně vydával rozkazy celé skupině, přičemž mi nedělalo problém
zároveň s tím mířit, střílet, ale i používat speciální schopnosti.
Jsem tedy velmi zvědav, jak šikovně bude tohle realizováno v PC verzi.
Grafické a technické zpracování nebylo natolik líbivé jako na oficiálních screenshotech. Lze namítnout, že to možná byla bůhvíjak rozpracovaná podoba nebo že teoreticky PS3 verze může vypadat hůře než ta na nadupaném PC, nicméně tipuji, že asi šlo o to samé, co nabídne na září ohlášené veřejné demo. Plná verze má vyjít již v říjnu nebo začátkem listopadu, takže času na realizaci nějakých větších změn už moc nezbývá. Každopádně se můžete těšit na pořádný akční nářez, který nebude ani tak originální, jako spíše strašidelný, s nutností střídat postavy a s old-schoolovou řežbou tak trochu ve stylu Painkillera.
Komentáře
Přehled komentářů
Mám stáhlé demo a je to fakt mazec pařba pro milovníky hororových stříleček,jako je Doom3.
Mazec Demo.
(Makaron, 4. 11. 2007 18:13)